Louis van Gasteren / Filmografie

Spectrum Film

Kloveniersburgwal 49
1011 JX Amsterdam
The Netherlands

T 00 31 20 6241921
F 00 31 20 6253501

E info@vangasteren.org

Filmografie

HET BAKEN VAN WASSENAAR

2014, digibeta, zw/w & kleur, 12 min.

Een cypres aan de Rijksweg bij Wassenaar werd in de zestiger jaren omgehakt. De betekenis van die boom voor de inwoners.

 

NEMA AVIONA ZA ZAGREB

2012, DCP, 35 mm, zw/w & kleur, 80 min

poster

De ontdekking van de wereld in de jaren ‘60, gezien door de ogen van de regisseur Louis van Gasteren en zijn kleine dochter. Een vitale, open wereld vol drang tot experimenten: deelnemen en waarnemen.

 

 

TERUG NAAR NAGELE

2011, digibeta, kleur, 75 min.hoes

Een vervolg op de film EEN NIEUW DORP OP NIEUW LAND (1960). 

Dit unieke dorp kenmerkt zich door een ruime opzet met veel groen; alle woningen hebben platte daken. Bewoners en bestuurders zagen zich geplaatst tegenover de maatschappelijke en technologische veranderingen in de landbouw en transport.Hoe uniek het dorp ook is, veel problemen zijn herkenbaar in andere kleine kernen, wereldwijd. 

 

OVERSTAG

Overstag2009, digibeta, kleur, 80 min.
Filmportret over Sicco Mansholt (1908-1995). Door middel van  uniek beeldmateriaal o.m. uit het familiearchief van de familie Mansholt en interviews die Van Gasteren hield met familie en naasten wordt een portret geschetst van een bewogen man

 

SICCO MANSHOLT, VAN BOER TOT EUROCOMMISSARIS

Mansholt2008, digibeta, kleur, 21 min.
Ter gelegenheid van de 100e geboortedag van Sicco Mansholt werd in het Veenkoloniaal Museum te Scheemda een tentoonstelling georganiseerd. Voor deze tentoonstelling maakte Louis van Gasteren deze korte film. 

 

HET VERDRIET VAN ROERMOND

2006, digibeta kleur, 90 min.
Korte versie van de gelijknamige 4-delige serie. 

 

HET VERDRIET VAN ROERMOND

Het Verdriet van Roermond

Het verdriet van roermond

1 2

2005, digibeta kleur, 4 x 50 min
4-delige serie over de executie van 14 burgers in Roermond op 26 december 1944 en de gevolgen ervan.

 

2005, digibeta kleur, 4 x 50 min
4-delige serie over de executie van 14 burgers in Roermond op 26 december 1944 en de gevolgen ervan.

 

De Prijs van Overleven

De Prijs van Overleven

1 2

DE PRIJS VAN OVERLEVEN

2003, digibeta kleur 56 min.
Film over het post traumatisch stress syndroom. Gouden Kalf voor de beste (korte ) documentaire Utrecht 2003.

 

 

IN EEN JAPANSE STROOMVERSNELLING

In een Japanse Stroomversnelling

In een Japanse stroomversnelling

1 2

2002, 35 mm. kleur, 85 min
In Nederland zijn de namen van ingenieurs Escher en De Rijke al bijna vergeten; in Japan worden zij echter nog altijd geprezen. In de 19e eeuw verbeterden zij de waterhuishouding in Japan en schreven van daaruit brieven naar hun vaderland. Deze brieven gebruikt Van Gasteren om in zijn film het beeld van het leven en werk van de ingenieurs.

 

 

BEYOND WORDS

Meher Baba 1997, 35 mm. kleur, 30 min.
Interview met de Indiase guru Meher Baba, opgenomen in 1967.

 

THE NETHERLANDS MADE IN HOLLAND

1995, Betacam SP, kleur, 15 min.
Een film over de geluiden van Nederland; het geluid van droge voeten!

 

WHY DO PIGEONS HOME?

Duif 1994, Betacam SP, kleur, 30 min.
Verslag van een experiment met een mobiel duivenhok onder leiding van Rupert Sheldrake en Wim Nuboer (Universiteit van Utrecht).

 

EEN ZAAK VAN NIVEAU

Een Zaak van Niveau

Een Zaak van Niveau

1 2 3

1990, 16 mm. Betacam SP, kleur, 56 min.
Louis van Gasteren gebruikte als eerste computeranimaties in film. Voor deze film ontwikkelde hij een computerprogramma dat antwoord gaf op alle vragen over de Nederlandse waterhuishouding. De animatie wordt ondersteund door een rijk palet van archiefmateriaal en interviews. Golden Camera Award Chicago, Sony Video Award, Filmprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Special Commendation Prix Futura Berlijn.

 

NN IM RATHAUS

1988, 16 mm, kleur, 45 min.
Verslag van de bouw van het NAP-project in het Stadhuis/Muziektheater te Amsterdam, in opdracht van de WDR.

 

DE EERSTE MENS OP SARDINIË

1985, 16 mm. kleur, 15 mm.
Verslag van het werk van de paleontoloog Paul Sondaar in de grot van Corbeddu.

 

DODE DUIVEN VALLEN OM MIJ HEEN

1984, 16 mm. kleur, 30 min.
Documentaire over de muziek van Hans van Sweeden, uitgevoerd door Vera Beths, Dorothy Dorow, Ary Jongman en Ton Hartsuiker.

 

ALLEMAAL REBELLEN

1983, 16 mm. z/w en kleur, 150 min. Drie documentaires over de Amsterdamse scene, 1955-1965, elk 50 min.

 

HANS HET LEVEN VOOR DE DOOD

Hans, het leven voor de dood

Hans, het leven voor de dood

1 2 3

1983, 35 mm, b/w & color, 155 min.
Op 24-jarige leeftijd maakte componist Hans van Sweeden een einde aan zijn leven. Twintig jaar later vertellen zijn vrienden over de componist en zichzelf, wat een indringend beeld van zowel Hans als deze hele generatie oplevert.
Gouden Kalf voor beste speelfilm.

 

HÖHE ÜBER NULL

1982, 16 mm. kleur, 28 min.
Documentaire over het Normaal Amsterdams Peil, voor de WDR.

 

WIRBULA FLOW FORMS

1980, 16 mm. kleur, 10 min.
Film over het waterkunstwerk van John Wilks.

 

DE INGREEP (Nr 2 in de serie LAND EN VOLK)

De Ingreep

De Ingreep

1 2 3 4

1979, 16 mm. z/w, 22 min.
Bart Huges boorde in 1964 een gat in zijn schedel. Een dag na de ingreep vertelt hij over de geestverruimende werking ervan.

 

OPEN HET GRAF

1979, 16 mm. z/w, 15 min
Opnamen van Jan Vrijman uit 1962 van de eerste happening in Amsterdam, in 1979 van commentaar voorzien door toenmalige deelnemers.

 

EEN VERSTOORDE MAALTIJD IN EEN RUSSISCH KLOOSTER

1978, 16 mm, z/w, 5 min.
Porno uit de jaren 1900-1910, samengesteld uit stom 35mm filmmateriaal.

 

DO YOU GET IT, NR 4

Do you get it no.4

Do you get it no.4

1 2 3 4 5

1978, 16 mm, kleur, 15 min.
Een dorpspleintje in Sardinië geeft aanleiding tot bespiegelingen over de werkelijkheid van de filmregisseur. Hij 'regisseert' de toevallige voorbijgangers en stelt zichzelf daarbij de vraag uit welke hoek hij bedenkt wat hij ziet of wat hij bedenkt.

 

IDEALE RECONSTRUKTIONEN, MENSCHENMUSEUM, LEBENDIGE STEINZEIT, FRÜHE STERNE

1976-1979, 16 mm. kleur
Vier films voor de WDR op basis van het drieluik over Sardinië.

 

IL RISO SARDONICO

1977, 16 mm kleur, 56 min.
Mythe en wetenschap. Verklaringen voor de overblijfselen uit de  Sardijnse steentijd.

 

SALUDE E LIBERTADE

1976, 16 mm. kleur, 52 min.
Geschiedenis en cultuur van Sardinië.

 

DO YOU GET IT, NR 3

1975, 16 mm. kleur, 13 min.
Tweede film over perceptie en interpretatie. De confrontatie tussen een politieman en een 'arbeider met schop', die zich bij het zien van een camera onsterfelijk willen maken.

 

CORBEDDU

Corbeddu1975, 16 mm kleur, 72 min.

Eerste van drie films over Sardinië. Kan de bandiet Corbeddu beschouwd worden als de Robin Hood van Sardinië?

 

MULTINATIONALS

1974, 16 mm, kleur, 58 min.
Documentaire over de rol van multinationale ondernemingen.

 

BERICHT UIT PARIJS, LONDEN, BOTERBERG, FRANSE VERKIEZINGEN,BERICHT UIT ITALIË

Bericht uit Europa 1974-1972, 16 mm, kleur, 5 x 30 min.
Serie televisiefilms over Europa voor het Nederlandse programma E’ 72, E’ 73, E’ 74.

 

ON NE SAIT PAS

1973, 16 mm, kleur, 13 min.
Portret van een Franse plattelandsvrouw.

 

SANS TITRE

1972, 16 mm, z/w, 10 min.
Impressie van de schaduwzijden van de Europese welvaart: de milieuvervuiling en de achterstelling van de derde wereld.

 

BERICHT UIT EUROPA, NR 3

1972, 16 mm, kleur, 45 min.
De vraagstukken waarvoor de burgers in Europa zich zien geplaatst.

 

ARNE NAESS, LESZEK KOLAKOWSKI, HENRI LEFEBVRE, FREDDY AYER

1971, 16 mm, kleur, 4x15 min.
Portretten t.b.v. het Internationaal Filosofen Project onder leiding van Fons Elders, NOS.

 

BERICHT UIT KHARTOUM

1971, 16 mm, kleur, 27 min.
Verslag van het proces in Zuid-Soedan tegen huurling-idealist-vrijheidsstrijder Rolf Steiner, die ook actief was in Biafra.

 

BERICHT UIT EUROPA, NR 1

1971, 16 mm, kleur, 45 min.
Film over de structuur van de Europese Gemeenschap.
Bekroond met G. Marconiprijs, Italie 1972

 

IL N'Y A PLUS DE TEMPS À PERDRE

1971, 16 mm, z/w, 12 min.
Film over de Europese agrarische politiek.

 

WATERWALK

1970, 16 mm, kleur, 7 min.
Het door Theo Botschuyver en Jeffrey Shaw ontworpen plastic kunstwerk waarmee over water kan worden gelopen, 7 min.

 

BEGRIJPT U NU WAAROM IK HUIL?

Huil 1969, 16 mm, z/w, 62 min.
Documentaire over een oud-concentratiekamp gevangene die aan een KZ-syndroom lijdt en zijn behandeling met behulp van LSD.

 

BERICHT UIT BIAFRA

1968, 16 mm, kleur, 50 min.
Documentaire over de oorlog in Biafra, in samenwerking met Johan van der Keuken en Roeland Kerbosch. Staatsprijs voor Filmkunst 1969.

 

DO YOU GET IT, NR 1

1967, 16 mm, z/w, 9 min.
Analyse van het harde optreden van de Amsterdamse politie aan de hand van beelden uit OMDAT MIJN FIETS DAAR STOND.

 

OMDAT MIJN FIETS DAAR STOND (Nr 1 in de serie LAND EN VOLK)

 

Omdat mijn fiets daar stond

Omdat mijn fiets daar stond

1 2 3

1966, 16 mm, z/w, 11 min.

Gedraaid tijdens de opening van de Provofototentoonstelling van 19 maart 1966. De politie voelde zich geprovoceerd en greep hardhandig in. Het geweld stond in geen verhouding tot de gepleegde feiten. De film werd door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring verboden.

 

 

OUT OF MY SKULL

1965, 16 mm, kleur en z/w, 15 min.
Eerste Nederlandse experimentele film, gedraaid tijdens verblijf als guest professor in Harvard University, Carpenter Center for visual Arts, op uitnodiging van Robert Gardner.

 

JAZZ AND POETRY

Jazz and Poetry 1964, 16 mm, z/w, 14 min.
De Amerikaanse dichter Ted Joans leest uit zijn werk met begeleiding van de jazzmusici Piet Kuiters, Ruud Jacobs, Cees See en Herman Schoonderwalt. Locatie: Sheherazade, Amsterdam.

 

MARL – DAS RATHAUS

Marl 1964, 16 mm. z/w, 56 min.
Portret van het nieuwe stadhuis van de Nederlandse architecten Van den Broek en Bakema in het Duitse stadje Marl.

 

D'R IS TELEFOON VOOR U

1964, 35 mm, z/w, 46 min.
Documentaire over de telefonie in Nederland.

 

MAYDAY

1963, 16 mm, z/w, 20 min.
Documentaire over het reddingswerk op zee: de successen en het falen. 

 

WarffumWARFFUM, 220562

1962, 35 mm, z/w, 26 min.
Gespeelde documentaire over de ingebruikneming, van de laatste geautomatiseerde telefooncentrale, 22 mei 1962 te Warffum.

 

HET HUIS

Het Huis 1961, 35 mm, z/w, 32 min.
Experimentele speelfilm over een huis dat gebouwd en tegelijkertijd afgebroken wordt. In het scenario van Jan Vrijman, geïnspireerd op 'Hiroschima, mon Amour', worden op poëtische wijze de lotgevallen van een villa en haar bewoners verbeeld. Diverse Europese en Amerikaanse onderscheidingen. 

 

Alle vogels hebben nestenALLE VOGELS HEBBEN NESTEN

1961, 35 mm, z/w, 25 min.
Documentaire over de systeembouw als antwoord op de na-oorlogse woningnood. 

 

EEN NIEUW DORP OP NIEUW LAND

Nagele 1960, 35 mm, z/w, 25 min.
Voor het nieuwe land van de Noordoostpolder werd door planologen het nieuwe dorp Nagele ontworpen. Al bij het ontwerp werd gepoogd van Nagele een hechte gemeenschap te maken. De documentaire volgt het proces van tekentafel tot de daadwerkelijke bewoning. 

 

STRANDING

Stranding 1960, 35 mm, z/w, 90 min.
In 1955 strandde voor de kust van Terschelling de Ecuador, een Zweeds passagiersschip. Louis van Gasteren benutte deze mogelijkheid om als eerste regisseur in Nederland een speelfilm buiten de studio te draaien. Op locatie op Terschelling en op de Ecuador maakte hij, voor zijn tijd, een bijzonder spectaculaire thriller. 

 

Vliegende SchotelsVLIEGENDE SCHOTELS GELAND

1955, 35 mm, z/w, 4 min.
Verrassende reclamefilm voor Albert Heyn's Boffie Koffie, als journaalreportage gedraaid. 

 

RAILPLAN ’ 68

Railplan 1954, 35 mm, z/w, 15 min.
Het vervangen van tramrails is zeer complex werk dat onder grote tijdsdruk 's nachts volbracht moet worden. Van Gasteren richtte de camera op arbeiders die op het Leidseplein tramrails vervangen en registreerde zonder dialoog, commentaar of muziek de zware fysieke arbeid.

 

ACCRA, HAVEN ZONDER KRANEN

1953, 16 mm, z/w, 10 min.
Impressie van het vervoer van zakken cacaobonen met roeibootjes naar de vrachtschepen op de rede in Accra (Ghana).

 

DWARS DOOR DE SAHARA

Dwars door de Sahara 1953, 16 mm, z/w, 45 min.
Verslag van de tocht van Amsterdam naar Ghana en visa versa voor de film BRUIN GOUD.

 

BRUIN GOUD

1952, 35 mm, z/w, 90 min.
Documentaire over cacao en chocolade, op locatie gedraaid in Ghana en Nederland, regie Theo van Haren Noman.