Kloveniersburgwal 49
1011 JX Amsterdam
The Netherlands
T 00 31 20 6241921
F 00 31 20 6253501
E info@vangasteren.org
2014, digibeta, zw/w & kleur, 12 min.
Een cypres aan de Rijksweg bij Wassenaar werd in de zestiger jaren omgehakt. De betekenis van die boom voor de inwoners.
2012, DCP, 35 mm, zw/w & kleur, 80 min
De ontdekking van de wereld in de jaren ‘60, gezien door de ogen van de regisseur Louis van Gasteren en zijn kleine dochter. Een vitale, open wereld vol drang tot experimenten: deelnemen en waarnemen.
2011, digibeta, kleur, 75 min.
Een vervolg op de film EEN NIEUW DORP OP NIEUW LAND (1960).
Dit unieke dorp kenmerkt zich door een ruime opzet met veel groen; alle woningen hebben platte daken. Bewoners en bestuurders zagen zich geplaatst tegenover de maatschappelijke en technologische veranderingen in de landbouw en transport.Hoe uniek het dorp ook is, veel problemen zijn herkenbaar in andere kleine kernen, wereldwijd.
2009, digibeta, kleur, 80 min.
Filmportret over Sicco Mansholt (1908-1995). Door middel van uniek beeldmateriaal o.m. uit het familiearchief van de familie Mansholt en interviews die Van Gasteren hield met familie en naasten wordt een portret geschetst van een bewogen man
2008, digibeta, kleur, 21 min.
Ter gelegenheid van de 100e geboortedag van Sicco Mansholt werd in het Veenkoloniaal Museum te Scheemda een tentoonstelling georganiseerd. Voor deze tentoonstelling maakte Louis van Gasteren deze korte film.
2006, digibeta kleur, 90 min.
Korte versie van de gelijknamige 4-delige serie.
2005, digibeta kleur, 4 x 50 min
4-delige serie over de executie van 14 burgers in Roermond op 26 december 1944 en de gevolgen ervan.
2005, digibeta kleur, 4 x 50 min
4-delige serie over de executie van 14 burgers in Roermond op 26 december 1944 en de gevolgen ervan.
2003, digibeta kleur 56 min.
Film over het post traumatisch stress syndroom.
Gouden Kalf voor de beste (korte ) documentaire Utrecht 2003.
2002, 35 mm. kleur, 85 min
In Nederland zijn de namen van ingenieurs Escher en De Rijke al bijna vergeten; in Japan worden zij echter nog altijd geprezen. In
de 19e eeuw verbeterden zij de waterhuishouding in Japan en schreven van daaruit brieven naar hun vaderland. Deze brieven gebruikt
Van Gasteren om in zijn film het beeld van het leven en werk van de ingenieurs.
1997, 35 mm. kleur, 30 min.
Interview met de Indiase guru Meher Baba, opgenomen in 1967.
1995, Betacam SP, kleur, 15 min.
Een film over de geluiden van Nederland; het geluid van droge voeten!
1994, Betacam SP, kleur, 30 min.
Verslag van een experiment met een mobiel duivenhok onder leiding van Rupert Sheldrake en Wim Nuboer (Universiteit van Utrecht).
1990, 16 mm. Betacam SP, kleur, 56 min.
Louis van Gasteren gebruikte als eerste computeranimaties in film. Voor deze film ontwikkelde hij een computerprogramma dat
antwoord gaf op alle vragen over de Nederlandse waterhuishouding. De animatie wordt ondersteund door een rijk palet van
archiefmateriaal en interviews.
Golden Camera Award Chicago, Sony Video Award, Filmprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Special Commendation Prix Futura
Berlijn.
1988, 16 mm, kleur, 45 min.
Verslag van de bouw van het NAP-project in het Stadhuis/Muziektheater te Amsterdam, in opdracht van de WDR.
1985, 16 mm. kleur, 15 mm.
Verslag van het werk van de paleontoloog Paul Sondaar in de grot van Corbeddu.
1984, 16 mm. kleur, 30 min.
Documentaire over de muziek van Hans van Sweeden, uitgevoerd door Vera Beths, Dorothy Dorow, Ary Jongman en Ton Hartsuiker.
1983, 16 mm. z/w en kleur, 150 min. Drie documentaires over de Amsterdamse scene, 1955-1965, elk 50 min.
1983, 35 mm, b/w & color, 155 min.
Op 24-jarige leeftijd maakte componist Hans van Sweeden een einde aan zijn leven. Twintig jaar later vertellen zijn vrienden over
de componist en zichzelf, wat een indringend beeld van zowel Hans als deze hele generatie oplevert.
Gouden Kalf voor beste speelfilm.
1982, 16 mm. kleur, 28 min.
Documentaire over het Normaal Amsterdams Peil, voor de WDR.
1980, 16 mm. kleur, 10 min.
Film over het waterkunstwerk van John Wilks.
1979, 16 mm. z/w, 22 min.
Bart Huges boorde in 1964 een gat in zijn schedel. Een dag na de ingreep vertelt hij over de geestverruimende werking ervan.
1979, 16 mm. z/w, 15 min
Opnamen van Jan Vrijman uit 1962 van de eerste happening in Amsterdam, in 1979 van commentaar voorzien door toenmalige deelnemers.
1978, 16 mm, z/w, 5 min.
Porno uit de jaren 1900-1910, samengesteld uit stom 35mm filmmateriaal.
1978, 16 mm, kleur, 15 min.
Een dorpspleintje in Sardinië geeft aanleiding tot bespiegelingen over de werkelijkheid van de filmregisseur. Hij
'regisseert' de toevallige voorbijgangers en stelt zichzelf daarbij de vraag uit welke hoek hij bedenkt wat hij ziet of
wat hij bedenkt.
1976-1979, 16 mm. kleur
Vier films voor de WDR op basis van het drieluik over Sardinië.
1977, 16 mm kleur, 56 min.
Mythe en wetenschap. Verklaringen voor de overblijfselen uit de Sardijnse steentijd.
1976, 16 mm. kleur, 52 min.
Geschiedenis en cultuur van Sardinië.
1975, 16 mm. kleur, 13 min.
Tweede film over perceptie en interpretatie. De confrontatie tussen een politieman en een 'arbeider met schop', die zich
bij het zien van een camera onsterfelijk willen maken.
1975, 16 mm kleur, 72 min.
Eerste van drie films over Sardinië. Kan de bandiet Corbeddu beschouwd worden als de Robin Hood van Sardinië?
1974, 16 mm, kleur, 58 min.
Documentaire over de rol van multinationale ondernemingen.
1974-1972, 16 mm, kleur, 5 x 30 min.
Serie televisiefilms over Europa voor het Nederlandse programma E’ 72, E’ 73, E’ 74.
1973, 16 mm, kleur, 13 min.
Portret van een Franse plattelandsvrouw.
1972, 16 mm, z/w, 10 min.
Impressie van de schaduwzijden van de Europese welvaart: de milieuvervuiling en de achterstelling van de derde wereld.
1972, 16 mm, kleur, 45 min.
De vraagstukken waarvoor de burgers in Europa zich zien geplaatst.
1971, 16 mm, kleur, 4x15 min.
Portretten t.b.v. het Internationaal Filosofen Project onder leiding van Fons Elders, NOS.
1971, 16 mm, kleur, 27 min.
Verslag van het proces in Zuid-Soedan tegen huurling-idealist-vrijheidsstrijder Rolf Steiner, die ook actief was in Biafra.
1971, 16 mm, kleur, 45 min.
Film over de structuur van de Europese Gemeenschap.
Bekroond met G. Marconiprijs, Italie 1972
1971, 16 mm, z/w, 12 min.
Film over de Europese agrarische politiek.
1970, 16 mm, kleur, 7 min.
Het door Theo Botschuyver en Jeffrey Shaw ontworpen plastic kunstwerk waarmee over water kan worden gelopen, 7 min.
1969, 16 mm, z/w, 62 min.
Documentaire over een oud-concentratiekamp gevangene die aan een KZ-syndroom lijdt en zijn behandeling met behulp van LSD.
1968, 16 mm, kleur, 50 min.
Documentaire over de oorlog in Biafra, in samenwerking met Johan van der Keuken en Roeland Kerbosch. Staatsprijs voor Filmkunst
1969.
1967, 16 mm, z/w, 9 min.
Analyse van het harde optreden van de Amsterdamse politie aan de hand van beelden uit OMDAT MIJN FIETS DAAR STOND.
1966, 16 mm, z/w, 11 min.
Gedraaid tijdens de opening van de Provofototentoonstelling van 19 maart 1966. De politie voelde zich geprovoceerd en greep hardhandig in. Het geweld stond in geen verhouding tot de gepleegde feiten. De film werd door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring verboden.
1965, 16 mm, kleur en z/w, 15 min.
Eerste Nederlandse experimentele film, gedraaid tijdens verblijf als guest professor in Harvard University, Carpenter Center for
visual Arts, op uitnodiging van Robert Gardner.
1964, 16 mm, z/w, 14 min.
De Amerikaanse dichter Ted Joans leest uit zijn werk met begeleiding van de jazzmusici Piet Kuiters, Ruud Jacobs, Cees See en
Herman Schoonderwalt. Locatie: Sheherazade, Amsterdam.
1964, 16 mm. z/w, 56 min.
Portret van het nieuwe stadhuis van de Nederlandse architecten Van den Broek en Bakema in het Duitse stadje Marl.
1964, 35 mm, z/w, 46 min.
Documentaire over de telefonie in Nederland.
1963, 16 mm, z/w, 20 min.
Documentaire over het reddingswerk op zee: de successen en het falen.
1962, 35 mm, z/w, 26 min.
Gespeelde documentaire over de ingebruikneming, van de laatste geautomatiseerde telefooncentrale, 22 mei 1962 te Warffum.
1961, 35 mm, z/w, 32 min.
Experimentele speelfilm over een huis dat gebouwd en tegelijkertijd afgebroken wordt. In het scenario van Jan Vrijman,
geïnspireerd op 'Hiroschima, mon Amour', worden op poëtische wijze de lotgevallen van een villa en haar bewoners
verbeeld.
Diverse Europese en Amerikaanse onderscheidingen.
1961, 35 mm, z/w, 25 min.
Documentaire over de systeembouw als antwoord op de na-oorlogse woningnood.
1960, 35 mm, z/w, 25 min.
Voor het nieuwe land van de Noordoostpolder werd door planologen het nieuwe dorp Nagele ontworpen. Al bij het ontwerp werd gepoogd
van Nagele een hechte gemeenschap te maken. De documentaire volgt het proces van tekentafel tot de daadwerkelijke bewoning.
1960, 35 mm, z/w, 90 min.
In 1955 strandde voor de kust van Terschelling de Ecuador, een Zweeds passagiersschip. Louis van Gasteren benutte deze
mogelijkheid om als eerste regisseur in Nederland een speelfilm buiten de studio te draaien. Op locatie op Terschelling en op de
Ecuador maakte hij, voor zijn tijd, een bijzonder spectaculaire thriller.
1955, 35 mm, z/w, 4 min.
Verrassende reclamefilm voor Albert Heyn's Boffie Koffie, als journaalreportage gedraaid.
1954, 35 mm, z/w, 15 min.
Het vervangen van tramrails is zeer complex werk dat onder grote tijdsdruk 's nachts volbracht moet worden. Van Gasteren
richtte de camera op arbeiders die op het Leidseplein tramrails vervangen en registreerde zonder dialoog, commentaar of muziek de
zware fysieke arbeid.
1953, 16 mm, z/w, 10 min.
Impressie van het vervoer van zakken cacaobonen met roeibootjes naar de vrachtschepen op de rede in Accra (Ghana).
1953, 16 mm, z/w, 45 min.
Verslag van de tocht van Amsterdam naar Ghana en visa versa voor de film BRUIN GOUD.
1952, 35 mm, z/w, 90 min.
Documentaire over cacao en chocolade, op locatie gedraaid in Ghana en Nederland, regie Theo van Haren Noman.